rubiksterninger

Salget af de såkaldte professorterninger er igen på vej op


Hvis du er barn af 80’erne eller 90’ernes Danmark, ejede du næsten med sikkerhed en. Professorterningen var nemlig alle vegne, lige fra de små børns skuffer til skolegårdene hos de store bør. Der er trods alt en grund til, at designet på næsten ingen tid susede fra ungarske billedkunstners, Rubiks, skrivebord, til legetøjsmarkeder i hans hjemland og efter ganske kort tids også ud på de internationale markeder, hvor legetøjet blev modtaget med åbne arme. Så åbne arme, at du som dansker altså næsten med garanti kan huske en fra din barndom.

En professorterning er nemlig en udfordring for både børn og voksne. Særligt inden de store teorier blev løst og blev distribueret via bøger og internettet, var det i allerhøjeste grad et mysterium, hvordan en professorterning skulle løses. Det er altså en intellektuel udfordring og et legetøj for både børn og voksne.

Professorterningens historie

Når det kommer til historien og det overordnede salg, oplevede den berømte professorterning dog et kraftigt dyk umiddelbart efter succesen i 90’erne. Børn havde nu bedre og nyere ting at tage sig til, hvorfor de eneste salg af professorterninger ofte var til dem der konkurrerede mod hinanden. I disse år er salget dog igen på vej op. Børn, særligt de lidt ældre, er optagede af den intellektuelle udfordring. Har dit barn altså lyst til at udfordre sin og sine venners intellekt og IQ, så køb IQ terninger i alle størrelser herfra. I dag findes de nemlig ikke kun i de størrelser eller sågar den form, man kender fra sin barndom. I dag findes de både små og store, kubiske og pyramideformede. Alle har en lidt anderledes måde, hvorpå de skal løses.

professorterning

Igen populært

Der kan være mange grunde til, at de unge nu igen er ved at overveje, om de skal have en professorterning i skrivebordsskuffen. En af mulighederne er, at mange af dem nu, grundet bøger eller guides online, nu faktisk har en ganske sikker metode til at løse en professorterning. Har man først lært teknikken, gør det nemlig det at eje og bruge en professorterning så meget sjovere, fordi man ikke føler sig inkompetent men som en professor. Netop deri ligger nemlig grunden til legetøjets nedadgående salgsrate omkring 90’erne. En professorterning blev markedsført som et legetøj, men var i langt højere grad en mental udfordring, hvilket frustrerede de børn, der havde en. Hvis ikke man kunne løse den, stoppede den hurtigt med at være sjov.

Et andet bud på årsagen til professorterningens pludselige grad af popularitet, er den tilfredsstillende følelse det giver at løse noget virkeligt, man har mellem hænderne. Denne generation er mere end vant til at løse problemer online, hvad end det er i skolen eller i computer spil. Der er dog intet som virkeligheden, og hvem havde skulle have troet, at det ville være en professorterning, der i sidste end rev børnene væk fra skærmen?